عریان و پوست کنده - از هر دهن سخنی

عکس ها٬ کلیپ ها و مطالب پوست کنده از سرتا سر جهان

عریان و پوست کنده - از هر دهن سخنی

عکس ها٬ کلیپ ها و مطالب پوست کنده از سرتا سر جهان

۶ عدد که زندگی شما را حفظ خواهند کرد

۶ اندازه‌گیری که می‌تواند به شما بگوید که بدنتان در مقابل حملات قلبی چگونه است. ۳ عدد از این ۶ عدد را خودتان می‌توانید اندازه بگیرید. فقط به یک مداد و وسیله‌ی اندازه‌گیری نیاز دارید. بقیه را می‌توانید از دکترتان بپرسید. این اعداد را بنویسید و همیشه آن‌ها را چک کنید. آن‌ها درباره‌ی میزان سلامتی قلب شما صحبت می‌کنند.


۱. نیاز کالری روزانه
واقعا چقدر غذا می‌خورید؟ در یک حالت مطلوب، شما فقط همان‌قدر می‌خورید که نیاز بدنتان تامین شود. اما در واقع، بسیاری از ما در بیشتر روزهای هفته بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بیش از آن‌چه نیاز داریم می‌خوریم. این مساله باعث افزایش وزن شما شده و افزایش وزن بدترین مورد برای قلب شماست. 
عده‌ی کمی از مردم می‌دانند به چقدر کالری در طول روز نیازمندند؛ ولی شما وزنتان به کیلوگرم را در بین ۲۸ تا ۳۳ ضرب کنید که به میزان فعالیت شما بستگی دارد. بسیاری از خانم‌ها به کمتر از ۲۰۰۰ کالری در طول روز نیازمندند؛ آقایان هم معمولا به حدود ۲۵۵۰ کالری نیاز دارند. این مقدار یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری برای صبحانه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای شام و ۲ یا ۳ میان وعده که هرکدام ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری درنظر گرفته می‌شود.
ولی اندازه‌گیری سخت‌گیرانه‌ی کالری بهترین راه برای ایجاد تعادل بین نیاز به انرژی بدن شما و مقدار غذایی که می‌خورید نیست. خیلی بهتر است که نوع غذایی که می‌خورید را عوض کنید. تقریبا غیرممکن است که شما با خوردن میوه و سبزیجات کالری بیش از حدی به دست آورید. همچنین داشتن یک رژیم به این معنی است که ویتامین‌ها و مواد ضروری برای سلامت قلب را به دست می‌آورید. 
پیام مهم آن است که بزرگسالان باید آگاه باشند که هر روز چه میزان غذا باید بخورند که برای سلامتی، انرژی و وزن آن‌ها مناسب باشد.


۲. سایز دور کمر
در میان تمامی راه‌های اندازه‌گیری مواردی که روی سلامتی شما تاثیرگذارند، سایز دور کمر از بهترین‌هاست. حتی یک محاسبه‌ی بهتر، نسبت کمر به اندام است. این نسبت با تقسیم محیط کمرتان در باریک‌ترین قسمت به محیط اندامتان در طولانی‌ترین قسمت به دست می‌آید. نسبت بیش از ۰.۹۰ در آقایان یا بیش از ۰.۸۵ در خانم‌ها ممکن است نمایانگر سندرم متابولیک باشد، گروهی از فاکتورهای خطر که ممکن است به بیماری قلبی بیانجامد.
در آسیا خطر سلامتی برای خانم‌های با دور کمر بیش از ۸۰ سانتی‌متر افزایش یافته است. همچنین برای آقایان، این خطر با سایز بیش از ۹۰ سانتی‌متر افزایش می‌یابد. هر دو هفته یک‌بار سایز دور کمرتان را چک کنید.


۳. میزان کلسترول
مهم است بدانید که در مجموع چقدر کلسترول دارید؛ همچنین مهم است که بدانید چقدر کلسترول بد LDL و چقدر کلسترول خوب HDL دارید. وقتی برای آزمایش خون به دکترتان مراجعه می‌کنید، گزارش آزمایشگاه ممکن است دارای اطلاعات مربوط به این دو نوع و حتی نسبت آن‌ها باشد. 
به طور کلی برای کلسترول مجموع مقدار کمتر از ۵ میلی‌مول در هر لیتر خون، LDL کلسترول مقدار کمتر از ۳.۵ میلی‌مول در هر لیتر خون و برای HDL مقدار مناسب و بیشتر از ۱ میلی‌مول در هر لیتر خون مطلوب است. شما برای ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش خون باید روزه بگیرید. اگر کلسترول مجموع شما بیشتر از ۶ تا ۶.۵ میلی‌مول در هر لیتر خون باشد، دکترتان برای شما تغییراتی در شیوه زندگی‌تان و شاید یک‌سری درمان در نظر می‌گیرد.


۴. فشار خون
فشار خون، در طول روز به طور طبیعی بالا و پایین می‌رود. اگر در مقدار بالایی بماند، شما فشار خون بالایی دارید و این یعنی خطر بیشتر بیماری قلبی.
فشار خون ۱۴۰ و ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر به عنوان فشار خون بالا شناخته می‌شود. اگر فشار خونتان روی ۱۲۰ و ۸۰ تا ۱۳۹ و ۸۹ میلی‌متر جیوه است هم ممکن است در خطر باشید و باید مراحل پیشگیری از فشار خون بالا را درنظر بگیرید.
از دکترتان بخواهید در هر ویزیت فشار خونتان را اندازه بگیرد. شما همچنین می‌توانید یک اندازه‌گیر فشار خون خانگی بخرید، ولی این مورد جایگزین ویزیت پزشک نمی‌شود.


۵. تری‌گلیسیرید
تری‌گلیسیریدها از چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید ساخته می‌شوند، که بتوانند در سلول‌های چربی ذخیره شوند. تری‌گلیسیریدها بین وعده‌های غذایی زمانی که بدن نیاز به انرژی دارد آزاد می‌شوند. طبیعی است که مقداری تری‌گلیسیریدها در خونتان داشته باشد، ولی مقادیر بالای آن به ویژه در خانم‌ها می‌تواند به عنوان اخطار درنظر گرفته شود.
وقتی شما تری‌گلیسییرد بالا با HDL کم دارید، خطر مقاومت انسولین و سندرم متابولیک در شما افزایش می‌یابد. مقدار طبیعی تری‌گلیسیرید کمتر از ۱.۵ میلی‌مول در یک لیتر خون است. یک چک گلیسیرید معمولا بعد از نمونه‌خونی که باری آزمایش کلسترول می‌دهید انجام می‌شود. 
دکترتان به شما خواهد گفت که هر چند وقت یک‌بار تری‌گلیسیریدتان را چک کنید.


۶. نبض
نبض شما تعداد دفعات ضربانی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. برای مثال، مقدار طبیعی نبض بین ۶۰ تا ۹۰ در هر دقیقه است. اگر شما مرتب ورزش نمی‌کنید و ضربان قلبتان پایین است، به دکترتان بگویید، می‌تواند علامتی از بیماری قلبی باشد.
ماهی یک‌بار نبضتان را صبح چک کنید. می‌توانید چک کنید زمانی که ورزش می‌کنید، توقف کنید و ببینید چقدر طول می‌کشید که ضربان قلبتان به حالت عادی برسد. هرچقدر این مدت‌زمان کمتر شود، به این معنی است که شما تندرست‌تر هستید.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد