ادامه مطلب: ایجاد رویانهای انسانی حاوی DNA از سه نفر
تحقیق جدید بر روی موشها علت اینکه بخشهای حافظه مغز اطلاعات پیشپا افتاده و معمولی را نمیپذیرد و اطلاعات مهم را حفظ میکند تا به حافظه درازمدت تبدیل شوند روشن میکند.
بخشهای حافظه مغز غالبا به علت انبوه اطلاعاتی که مغز را بمباران میکنند با مشکل بار اضافه روبروست/
به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس دیلی، این تحقیق جدید نشان میدهد چگونه عواطف به مغز کمک میکند تا "تصمیم بگیرد" کدام خاطرات را حفظ و کدام یک را دور بریزد.
نتایج این تحقیقات در نشریه سلول منتشر شده است.
حافظه با تقویت ارتباطات بین یاختههای شکل میگیرد. این ارتباطات برای ارسال و دریافت دادههای مغزی به گیرندهها متکی است. تحقیقات گذشته نشان داده است فشار عاطفی با افزایش هورمون "نوراپینفرین" در مغز مرتبط است.
"هایلان هو" و همکارانش از آزمایشگاه "کولد اسپرینگ هاربر" در نیویورک تا حدودی دریافتهاند چگونه هورمون استرس فرایندهای موثر در ارتباطات نرونی و شکلگیری حافظه را تحت تاثیر قرار میدهد.
آنها با انجام آزمایشهایی بر روی موشها دریافتند، نوراپینفرین و همچنین استرس عاطفی منجر به بروز یک تغییر شیمیایی در گیرندههای خاصی از مغزی میشود. این تغییر، ارتباطات را در مناطق حافظه مغز موشها تقویت میکند.
"روبرتو مالینو" یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی گفت، با این اتفاقات ،محرکهایی که برای تشکیل حافظه کافی نبود، میتواند یک حافظه را شکل دهد.
از آنجا که بسیاری از مناطق در مغز موشها شبیه مغز انسان است محققان انتظار دارند مغز انسان نیز از همین سازوکار حافظه استفاده کند.
در حالی که فراز و نشیب زندگی میتواند باعث افزایش مواد شیمیایی تقویتکننده حافظه شود، میزان بسیار زیاد هورمون استرس میتواند موجب تاثیر عکس بگذارد.
درصورتی که نوراپینفرین زیادی در مغز وجود داشته باشد، تاثیر معکوس ایجاد میشود. از این رو میزان نوراپینفرین باید در حد مناسبی باشد، بطوری که افرادی که خیلی عاطفی و احساسی هستند حافظه قوی ندارند.
این یافتهها تنها بخشی از معمای بزرگی است که احساسات را با حافظه مرتبط میکند.
4 توصیه به زنان شاغل
بیل گیتس هراز گاهی در دانشگاهها و دبیرستانهای امریکا با دانشجویان و دانش آموزان ملاقات داشته و برای آنها سخنرانی می کند. گیتس اخیرا طی یک سخنرانی در یکی از دبیرستانهای امریکا خطاب به دانش آموزان گفت که در دبیرستان خیلی چیزها را به دانش آموزان نمی آموزند.
او هفت اصل مهم را که دانش آموزان در دبیرستان فرا نمیگیرند به شرح زیر نام برد:
اصل اول: در زندگی همه چیز عادلانه نیست و بهتر است با این حقیقت کنار بیایید.
اصل دوم: دنیا هیچ ارزشی برای عزت نفس شما قایل نیست. در این دنیا از شما انتظار میرود قبل از اینکه نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید کار مثبتی انجام دهید.
اصل سوم: پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و استخدام شدن کسی به شما حقوق فوق العاده زیادی پرداخت نخواهد کرد به همین ترتیب قبل از آنکه بتوانید به مقام و موقعیت بالاتری برسید باید برای مقام ومزایایش زحمت بکشید.
اصل چهارم: اگر فکر میکنید آموزگارتان سخت گیر در اشتباه هستید پس از استخدام شدن متوجه خواهید شد که رییس شما سخت گیرتر از آموزگارتان است چون امنیت شغلی آموزگارتان را ندارد.
اصل پنجم: آشپزی در رستورانها باغرور و شان شما تضاد ندارد. پدربزرگهای ما برای این کار اصطلاح دیگری داشتند از نظر آنها این کار یک فرصت بود.
اصل ششم: اگر در کارتان موفق نیستید والدین خود را ملامت نکنید از نالیدن دست بکشید و از اشتباهات خود درس بگیرید.
اصل هفتم: قبل از آنکه شما متولد بشوید والدین شما هم جوانان پر شوری بودند و به قدری که کنون به نظر شما میرسد ملال آور نبودند.
|
مطالب جالب و خواندنی ..... ادامه : کوتاه و خواندنی |